CECI n'est pas EXECUTE Arnaud Nanta

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Arnaud Nanta

  • 16 janvier 2013, « Je t'aime moi non plus (3/4) - Corée du Sud / Japon : renouer le dialogue », CulturesMonde, Radio France, avec Alain Delissen (EHESS) et Christine Lévy (Bordeaux III) Écouter l’émission

  • 7 mars 2012, « Un paléo-tsunami japonais ? La falsification du site paléolithique de Kami-Takamori », Le Salon Noir, Radio France, avec Emmanuel Poisson (Université Paris 7) Écouter l'émission

  • 13 avril 2011, « Autour des archéologies coloniales », Le Salon Noir, Radio France, avec Svetlana Gorshenina (CNRS, FMSH) et Alexandra Loumpet-Galitzine (CNRS, FMSH).

  • 28 février 2011, avec Françoise Kreissler (Inalco, UMR 8173), commentaire et discussion autour du film Yasukuni (靖国) de Li Ying 李纓, cycle Shadows, Studio des Ursulines (Paris, 5e), 20h30-23h30.

  • 27 janvier 2011 : commentaire et discussion autour du film City of Life and Death (Nanjing! Nanjing! 南京!南京!) de Lu Chuan 陸 川 (2009), au Mémorial de Caen.

  • 17 octobre 2005 : « Japon : victime ou agresseur ? Une histoire moderne en débat », programme réalisé pour ARTE web, dans le cadre de la série historique : « Les tabous de l’histoire ». Environ une heure vingt de discussion et texte de présentation.

EHESS
CNRS
UMR 8173 Chine Corée Japon

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Confucianism in Modern Japan

Conference - Jeudi 18 mai 2017 - 11:00Conférence de Takahiro NAKAJIMA, Professeur à l’Université de Tôkyô, professeur invité à l'EHESS en mai 2017, dans le cadre du séminaire collectif du Centre de recherches sur le Japon.In the process of modernization in Japan, Confucianism played an important role to educate modern intellectuals. Mishima Chūshū was a founder of Nishōgakusha, in which Confucianism mainly based upon modern Yōmeigaku as well as modern law influenced by French law were taught. It was not an institute of traditional Confucian education, but a modern institute for modern scholarship. Natsume Sōseki who was one of the alumni of Nishōgakusha and became the first national novelist in modern Japan was deeply influenced by Mishima and his teaching of Confucianism. Nakae Chōmin who was a representative Yōmeigaku scholar and a translator of Jean-Jacques Rousseau was also impacted by Mishima. By focusing on the influence to students such as Sōseki and Chōmin, I would like to figure out the overlook of Confucian Education at Nishōgakusha and put it in a wider context of Meiji Education. Then I turn to think of philosophy of Mishima himself, especially focusing on his “doctrine of the unification of moral righteousness and profit” 義利合一論, which supported Japanese capitalism from the ideological point of view in tandem with Shibusawa Eiichi. As a conclusion, I would like to sketch one aspect of Confucian education in Modern Japan not as a simple reactionary conservatism, but as a modern device of Japanese modernity.

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